Dr. David Kollosche

Hochschulprofessor für Didaktik der Mathematik

PH Vorarlberg, Liechtensteinerstr. 33-37, 6800 Feldkirch, Austria

Telefon: +43 5522 31199 516

E-Mail: david.kollosche(at)ph-vorarlberg.ac.at

 

Forschungsfelder | Fields of research

Beruflicher Werdegang | Academic CV

Veröffentlichungen | Publications

Forschungsfelder | Fields of research

Inclusive mathematics education and self-exclusion from mathematics

Mathematical identities and students' relations to mathematics

Inquiry-based learning of mathematics (Entdeckendes Lernen)

Educational theory (Bildungstheorie) and social functions of mathematics education

Sociology and socio-politics of mathematics education

 

 

 

Beruflicher Werdegang | Academic CV

09/2017-heuteHochschulprofessor für Didaktik der Mathematik an der PH Vorarlberg
04/2017-08/2017Vertretungsprofessor für Didaktik der Mathematik an der Goethe-Universität Frankfurt
10/2016-03/2017Akademischer Mitarbeiter für Didaktik der Mathematik bei Prof. Dr. Ulrich Kortenkamp an der Universität Potsdam
04/2015-09/2016Vertretungsprofessor für Grundschulpädagogik/Mathematik an der Universität Potsdam
10/2014-03/2015Akademischer Mitarbeiter für Didaktik der Mathematik bei Prof. Dr. Ulrich Kortenkamp an der Universität Potsdam
07/2008-09/2014Akademischer Mitarbeiter für Didaktik der Mathematik bei Prof. Dr. Thomas Jahnke an der Universität Potsdam
08/2009-07/2011

Gymnasiallehrer für Mathematik am Ev. Gymnasium Hermannswerder

 

 

 

Veröffentlichungen | Publications

 

Bücher | Books

Kollosche, David (2014) Gesellschaftliche Funktionen des Mathematikunterrichts: Ein soziologischer Beitrag zum kritischen Verständnis mathematischer Bildung. Springer: Berlin. »url

Jurdak, Murad; Renuka Vithal; Elizabeth de Freitas; Peter Gates & David Kollosche (2016) Social and Political Dimensions of Mathematics Education. Springer: Cham. »url

 

Buchkapitel | Book chapters (peer-reviewed)

Kollosche, David (2013) „Logik, Gesellschaft, Mathematik“ in Rathgeb; Helmerich; Krömer; Lengnink & Nickel (Hrsg.) Mathematik im Prozess. Philosophische, historische und didaktische Perspektiven. Springer: Dordrecht. S. 29–40. »url

Kollosche, David (2017) “A socio-critical analysis of students’ perceptions of mathematics” in Straeh­ler­-Pohl; Bohlmann & Pais (Hrsg.) The disorder of mathematics education. Challenging the socio-political dimensions of research. Springer: Cham. S. 173–189. »url

Kollosche, David (2018) „Soziale Dimensionen der Wahrnehmung von Mathematik durch Schüler“ in Nickel; Helmerich; Krömer; Lengnink & Rathgeb (Hrsg.) Mathematik und Gesellschaft: Historische, philosophische und didaktische Perspektiven. Springer: Wiesbaden. »url

Kollosche, David (in press) “Reasons for auto-exclusion: Why students reject mathematics” in Knigge; Kollosche; Skovsmose; Marcone & Penteado (Hrsg.) Inclusive mathematics education: State-of-the-art research from Brazil and Germany. Springer.

 

Zeitschriftenbeiträge | Journal articles (peer-reviewed)

Kollosche, David (2014) “Mathematics and power: An alliance in the foundations of mathematics and its teaching” in ZDM Mathematics Education 46. S. 1061–1072. »SharedIT

Kollosche, David (2015) „Mathematik und Bildung aus kritischer Sicht“ in mathematica didactica 38. S. 111–131. »pdf

Kollosche, David (2016) “Criticising with Foucault: Towards a guiding framework for socio-political studies in mathematics education” in Educational Studies in Mathematics 91(1). S. 73–86. »SharedIT

Kollosche, David (2017) „Entdeckendes Lernen: Eine Problematisierung“ in Journal für Mathematik-Didaktik 38(2). S. 209–237. »SharedIT

Kollosche, David (2017) “Auto-exclusion in mathematics education” in Revista Paranaense de Educação Matemática 6(12). S. 38–63. »pdf

Kollosche, David (2018) “The true purpose of mathematics education: A provocation” in The Mathematics Enthusiast 15(1). S. 303–319. »pdf

Kollosche, David (2018) “Social functions of mathematics education: A framework for socio-political studies” in Educational Studies in Mathematics. https://doi.org/10.1007/s10649-018-9818-3. »SharedIT

 

Tagungsbeiträge | Conference papers (peer-reviewed)

Kollosche, David (2011) “Social functions of school mathematics” in Pytlak; Rowland & Swoboda (Hrsg.) Proceedings of the 7th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. Uniwersytet Rzeszowski. S. 1460–1469. »pdf

Kollosche, David (2013) “School mathematics and bureaucracy” in Lindmeier & Heinze (Hrsg.) Proceedings of the 37th Conference of the International Group for the Psychology of Mathematics Education. Bd. 5. S. 89. »pdf

Kollosche, David (2013) “Logic, society and school mathematics” in Ubuz; Haser & Mariotto (Hrsg.) Proceedings of the 8th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. ERME: Ankara S. 1754–1763. »pdf

Kollosche, David (2014) “Didactical desiderata from a sociological approach to logic” in Quaderni di Ricerca in Didattica 24(1). S. 197–200. »pdf

Kollosche, David (2015) “Mathematics education as a disciplinary institution” in Mukhopadhyay & Greer (Hrsg.) Proceedings of the Eighth International Mathematics Education and Society Conference. S. 698–711. »pdf

Kollosche, David (2015) “School mathematics and bureaucracy” in Krainer & Vondrová (Hrsg.) Proceedings of the 9th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. S. 1597–1602. »pdf

Kollosche, David (2017) “The ideology of relevance in school mathematics” in Anna Chronaki (Hrsg.) Mathematics education and life at times of crisis. Proceedings of the Ninth International Mathematics Education and Society Conference. S. 633–644. »pdf

Kollosche, David (2017) “The socio-politics of teacher explanation in mathematics education” in Proceedings of the 10th Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. S. 1505–1512. »pdf

Kollosche, David (2017) “Questioning the use of secondary school mathematics” in Quaderni di Ricerca in Didattica 27(2). 195–197. »pdf